Wat kan het toch mooi zijn:letters. Wij houden er in ieder geval van. Fonts (lettertypes) met prachtige rondingen of met strakke strenge hoeken; de vormen van letters brengen een gevoel over, maar zijn vooral functioneel. Je moet tenslotte de tekst makkelijk kunnen lezen. Typografie zit complex in elkaar en is mega-veelzijdig, daar gaan we jullie niet mee vervelen. StudioBont geeft je een mini-basisles over typografie en daaronder tips voor in de praktijk.Hierna zet je je tekst nooit meer standaard in ‘Times New Roman’ of – nog erger – Comic sans! 😉
Font-families
Letters kun je indelen in een aantal grote families. Zo is er de Sans (met ‘schreef’: de kleine pootjes aan de letters), de Sans Serif (schreefloos), de Monotype, de Cursive (handgeschreven) en de Fantasy.
Of je een tekst leest op een beeldscherm of op papier, maakt wel degelijk een verschil.
Een beeldscherm is gebaseerd op kleuren door middel van licht (rgb) en inkt op papier is samengesteld uit 4 kleuren inkt waarmee de kleuren gemengd en gedrukt worden (cmyk).
Je kunt je voorstellen dat je daar anders op reageert, dus is het verstandig daar anders mee om te gaan.
Beeldscherm
Het lezen vanaf een beeldscherm is voor je ogen meer vermoeiend dan van papier. Daarom is het zaak om wat grotere letters te gebruiken. Voor een beeldscherm zijn schreefloze letters aan te raden, ze lezen namelijk makkelijker . Als je een website beheert is het slim om standaardstijlen aan te maken, dan weet je dat er regelmaat is in het gebruik van je typografie. Wil je zeker zijn dat je voor je website een font gebruikt die voor iedereen goed op het beeldscherm komt? Kies dan voor een Google Font of in ieder geval een Webfont.
Print
Met welk doel moeten mensen je boodschap lezen? Een billboard moet in 1 oogopslag duidelijk zijn, maar een flyer vraagt meer aandacht van de lezer. Van belang is altijd dat je het de lezer zo makkelijk mogelijk maakt om de informatie tot zich te nemen.
Letters met een schreef waren vroeger een standaard voor letters op papier. De schreven maken het onderscheid van de letters en de ruimte eromheen duidelijk en zijn daardoor beter leesbaar.
Nog steeds zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat schreefletters in grote stukken tekst beter leesbaar zijn. Hoewel de Sans-Serif fonts (zonder schreef) populair zijn en veel gebruikt worden.
Bron: sabelcommunicatie.nl
Corpsgrootte
‘Gewone’ gedrukte leestekst heeft meestal een lettergrootte 8,9 of 10 pt. Denk hierbij aan de doelgroep. Zijn het vooral ouderen die de tekst moeten lezen? Maak hem dan wat groter. Het uittesten op je doelgroep is erg nuttig, de tekst is snel groter gemaakt. Op beeldschermen raden we aan wat grotere letters te gebruiken, denk aan 13-14-15 pt.
Lengte zinnen
Lange zinnen en grote blokken teksten zorgen ervoor dat de lezer minder zin heeft om het te lezen. Maak zinnen van 10 à 15 woorden en gebruik leestekens op een goede manier. Hak hele lange zinnen in twee delen. Vul de tekst niet uit, dat geeft een onrustig beeld! Vergeet de regelafstand (interlinie) niet, zinnen die te dicht op elkaar staan zorgen ook voor een opgepropt gevoel, vooral als je een kleinere letter gebruikt.
Kleur en achtergrond
Een donkere letter op een lichte achtergrond leest gewoon het beste. Tenminste, dat geldt vooral voor grote stukken tekst. Heb je vooral een beeld-georiënteerde lay-out, dus een vormgeving waarbij vooral foto, video en illustratie de hoofdrol spelen, dan kun je ook een donkere achtergrond kiezen met lichte letters (diap). Er is hierbij weinig tekst en het gaat vooral om de uitstraling.
Keuzehulp
Platte tekst bevat vaak de meeste informatie. Het zijn tekstdelen die mensen goed moeten kunnen lezen, dus dit font moet duidelijk zijn. Titel, koppen en tussenkoppen zijn vaak wat groter en korter, dus hierbij zou je een wat meer edgy type kunnen kiezen. Ben niet bang om op te vallen, maar zorg wel dat het classy blijft.
Soms leidt het overboord gooien van ‘regels’ juist tot een bijzonder resultaat. Think outside the box!
Korte praktijktips
Zorg dat je maximaal 2 lettertypes gebruikt, één voor de platte tekst en één voor de koppen. Let erop dat ze mooi bij elkaar staan en leesbaar zijn.
Maak stijlen aan; een kop is x, een onderkop y en de platte tekst z. Gebruik dit altijd op dezelfde manier.
Laat de tekst ‘ademen’; zorg voor genoeg witruimte tussen je tekstblokken en regels.
Maak daarom ook lange teksten op met een witte of lichte achtergrond.
Bij het gebruik van een font komt ook een licentie kijken. Is het lettertype ‘100% free’, ‘for personal use only’ of ook voor commerciële doeleinden te gebruiken? Let daarop, onrechtmatig gebruik is niet toegestaan.Kies een look die bij je bedrijf en bij jezelf past, je eigen identiteit behouden is een belangrijk onderdeel van oprecht en succesvol ondernemen.
Wist je dat er in Nijmegen meer vrouwen dan mannen wonen? Hoog tijd om deze Nijmeegse vrouwen en hun verhalen eens een podium te geven, vonden Marie Cecile en Tessa van grafisch ontwerpstudio StudioBont. In november verschijnt hun tijdschrift BEP magazine, waarin…
Nijmegen barst van de succesvolle vrouwen met mooie verhalen. De Nijmeegse Tessa Benders en Marie Cecile Oosterhout bundelen deze in een gloednieuw tijdschrift BEP. Tessa: “Vrouwen kunnen gemeen en jaloers zijn. We mogen wat vaker trots zijn op elkaar!” Auteur en fotograaf:…