Fresh
News.

DATUM. 30 januari 2017

Infographics: hoe zit dat nou precies

Infographics zie je de laatste jaren steeds vaker. Het is een creatieve en opvallende manier om veel informatie eenvoudig te laten zien. Een ideaal communicatiemiddel voor het uitleggen van complexe informatie. De kunst is dan om het er toch nog mooi en begrijpelijk uit te laten zien. Nou vertel, hoe doe je dat dan? Wij leggen het kort en bondig uit, want dat zijn infographics ook. 😉

 

Een ‘klassiek’ voorbeeld van een document dat je als infographic zou kunnen omzetten is een jaarverslag. Die zijn over het algemeen vrij saai met veel tekst en cijfers, toch? Waarom maak je een jaarverslag niet ook visueel aantrekkelijk? Alle grafieken, cijfers en info op een mooie duidelijke manier vormgegeven. Het jaarverslag wordt daardoor een stuk interessanter! Er zijn nog zoveel andere zaken die je ook als infographic zou kunnen weergeven. Denk bijvoorbeeld aan presentaties, geschiedenis van een bedrijf, uitleg van de werking van een product of zelfs een sollicitatie!

Wist je dat

  • 20% van een gelezen tekst wordt onthouden
  • 90% van informatie in je brein visueel verwerkt wordt
  • infographics 30% meer worden gelezen dan een stuk tekst.

Nog meer redenen dus om eens een infograpic te laten maken!

Soorten infographics

Een infographic kun je onderverdelen in 8 verschillende types.

  1. Een artikel met veel tekst die visueel is gemaakt.
  2. Een flowchart geeft de lezers de mogelijkheid keuzes te maken.
  3. Een tijdlijn vertelt het verhaal; bijvoorbeeld van je bedrijf van oprichting tot nu.
  4. Een lijst met regels of stappen, denk aan een recept.
  5. Vergelijking van 2 onderwerpen die je met elkaar vergelijkt.
  6. Data met veel complexe grafieken en tabellen.
Infographics

Infographic 1: een vergelijking | infographic 2: een artikel

Wat wel en wat niet

  1. Gebruik niet teveel kleuren. Pak 3 kleuren met een goed contrast.
  2. Gebruik 1 of 2 verschillende fonts.
  3. Maak je infographic makkelijk te volgen dus niet te druk met veel onnodige informatie.
  4. Hou de tekst kort en duidelijk. Anders had je net zo goed een artikel kunnen schrijven. Maak eerder gebruik van icoontjes dan van tekst.
  5. Gebruik voldoende ruimte tussen de verschillende illustraties. Zo houd je je infographic duidelijk en luchtig.
  6. Je wilt geen claim aan je broek hebben hangen dus vermeld altijd je bronnen!
  7. Houd je illustraties en iconen simpel en eenvoudig.
  8. Gebruik een duidelijke titel boven je infographic, zodat meteen duidelijk is waar het over gaat.

We kunnen zelf natuurlijk niet achterblijven dus hierbij ook wat voorbeelden van infographics die StudioBont heeft gemaakt.

 

Sport en Zaken

Infographic voor Sport&Zaken

OCS Consulting

Infographic OCS Consulting

Groeten van Marie Cecile

Bronnen: B2C Content Marketing 2016 Benchmarks, Budget and Trends, CMI Google trends, unbounce.co, paperkarma.com, graphs.net.

TAGS.
hoe zit het precies
illustraties
infographic
infographic maken
jaarverslag
tips infographic

RECENTE PUBLICATIES

BEP magazine Yoaz

Nijmeegse vrouwen in de spotlight met BEP magazine

Wist je dat er in Nijmegen meer vrouwen dan mannen wonen? Hoog tijd om deze Nijmeegse vrouwen en hun verhalen eens een podium te geven, vonden Marie Cecile en Tessa van grafisch ontwerpstudio StudioBont. In november verschijnt hun tijdschrift BEP magazine, waarin…

Lees meer ->
Tessa en Marie Cecile, BEP magazine

We mogen wat vaker trots zijn op elkaar – BEP magazine

Nijmegen barst van de succesvolle vrouwen met mooie verhalen. De Nijmeegse Tessa Benders en Marie Cecile Oosterhout bundelen deze in een gloednieuw tijdschrift BEP. Tessa: “Vrouwen kunnen gemeen en jaloers zijn. We mogen wat vaker trots zijn op elkaar!” Auteur en fotograaf:…

Lees meer ->