Fresh
News.

briefing opstellen briefing schrijven StudioBont Nijmegen
DATUM. 20 juli 2016

Een goede briefing opstellen, hoe doe ik dat?

Eindelijk, de beslissing is genomen, een tof ontwerpbureau gaat jullie vormgeving doen. Een verstandige investering. Je bent straks helemaal lyrisch over een prachtig ontwerp, dat helemaal past bij de visie van jullie bedrijf. Maar hoe maak je je wensen goed kenbaar? Een complete briefing maken kost even wat moeite, maar kan teleurstellingen en misverstanden voorkomen.

Getting started

Goed, je weet wat je uiteindelijke wens is. Het kan een wens zijn die nog nader in te vullen is of je denkt al echt aan een trendy brochure, een chic logo of een informatief magazine die (potentiële) klanten aanspreekt.

Realiseer je, dat jij diegene bent die het ontwerpbureau de belangrijkste informatie geeft. Zie het als een soort interview, de journalist kan geen dingen opschrijven die jij niet vertelt. Laat ze een gevoel bij je bedrijf krijgen, zorg dat jullie op 1 lijn liggen. Geef je zaak een ziel en een karakter. Waarom is jouw bedrijf zo cool?

Wishlist

Denk hierbij aan zowel feiten als aan wensen die niet te meten zijn. ‘Het moet gewoon super zijn’ is niet duidelijk genoeg. Ontwerpen gaat vaak om gevoel. Probeer een sfeer te omschrijven, een stemming. Maar ook punten die wel meetbaar zijn, zijn goed om te vermelden. Denk daarbij aan doelstellingen, huisstijlelementen, afmetingen en andere, bijvoorbeeld: ‘We moeten het per post op kunnen opsturen.’

Guess who

Wie zijn je klanten en hoe is de doelgroep die je bereiken wil? Niet iedereen is thuis in jouw klantenwereld, vooral als het een niche betreft. Hoe denken deze mensen of bedrijven? Zijn ze Nederlandstalig? Is er een speciale reden waarom je ze wil benaderen?

Wauw effect

Wellicht heb je al eerder dingen gezien die je aanspreken of is er een idee, dat al langer door je hoofd spookt. Laat dit zien, maak het visueel door afbeeldingen en/of links door te sturen. Misschien dat bepaalde inspiratie de vormgevers verder helpt. Of geef juist een aantal voorbeelden van hoe je het zeker niet wenst te zien. Samen met de vormgevers kun je hier vorm aan geven of dingen bijstellen.

Hurry hurry

Wees op tijd met het uitzetten van een opdracht en het doorsturen van een briefing. Je kunt geen topkwaliteit verwachten van een heel nieuw concept als dat binnen een paar dagen al meteen naar de drukker moet. Vermeld de deadline en eventueel het budget. Deze wil je misschien niet melden, maar toch is het een belangrijk onderdeel. Het bepaalt of een idee wel of niet uitgevoerd kan worden. Daarnaast voorkom je verspilde energie in concepten waar geen budget voor is.Ga ook alvast informatie verzamelen die de vormgevers nodig hebben, wanneer denk je dit compleet te hebben?

The five

Om alles samen te vatten, zijn er 5 onderdelen waaraan je moet denken bij het plaatsen van een opdracht aan een grafisch ontwerper. Een goede briefing is echt van belang om de vormgever een goed beeld te geven van zowel je bedrijf als je wensen. Daarnaast dwingt het je om zelf goed na te denken waarom je eigenlijk iets wilt en wat je ermee bereiken wil.

  1. Bedrijfsschets
    Omschrijf het karakter en de producten van je bedrijf
  2. Wensen
    Wat zijn je wensen met betrekking tot de opdracht
  3. Doelgroep en benadering
    Welke mensen krijgen het nieuwe ontwerp te zien?
  4. Inspiratie
    Deel je ideeën, maar ook je ‘gruwels’
  5. Deadline
    Wanneer moet het klaar zijn en hoeveel heb je ervoor over?

Tip: Met een unieke onderscheidende en eenduidige boodschap kom je al een heel eind. Haal ruis weg en kom tot de kern.

Succes!

groeten van Tessa

TAGS.
briefing
briefing opstellen
briefing schrijven
briefing voorbeeld
briefing vormgever
briefing website
wat is een briefing

RECENTE PUBLICATIES

PRINT IS NOT DEAD

In dit digitale tijdperk zou je soms bijna vergeten dat er ook nog drukwerk is! Wij denken dat de kracht van print tegenwoordig een beetje wordt onderschat – en dat zeggen we niet alleen omdat dat nou net ons vak is 🙂…

Lees meer ->

Check it: je bedrijfsidentiteit

De zaken gaan je voor de wind, je diensten zijn prima te noemen. Maar kom je daadwerkelijk over op de manier die je ook wilt uitstralen? Met een beetje meer aandacht en wat aanpassingen kun je een groot effect bereiken in de…

Lees meer ->
×